Tuesday, October 27, 2009

"TENTANG KERETA DAN AL-FAHMU"


"Berangkatlah penuh yakin dan bergaya di Jalan Allah :) "

Tersentak diriku pada pertanyaan seorang senior ku seputar 3 tahun dahulu.
Dia yang layak kupanggil 'Sang Murobby'.

"What drives you?" "Apa yang menggerakkan kakimu 
di jalan ini. Jalan Ilahi?"

Otak ini kuperah layaknya kain yang basah. Ah.. baru ku sedar aku tidak pernah mendefinisikannya, atau menyisih dan mencerakinkannya. Setelah dua tahun aku menyelusuri jalan perjuangan.

"Apa? Apa yang menggerakkan kakiku di jalan ini, dan rabitah hati yang terus menerus disulam di jalan Ilahi. Kerana apakah? Kerana Ukhuwwah kah? Kerana Syahid kah? Mardhotillah kah? Atau kerna apa??? Kerana apa??????? "Otakku, nuraniku, jiwaku, ragaku, fizikalku langsung dikerah diperah...
"Kerna apa???"

Lalu aku menyelam ke dalam dasar hati walau aku tidak pandai berenang. Ada lubuk di situ lantas aku
menerjah ke dalamnya. Aku menjadi lemas sendiri namun lubuk itu sungguh tenang menurut perkiraanku.
Nafas yang tercungap menimbulkan satu buah rasa pada fikrah ku..

Drive? Apa tu? Oh....maksudnya memandu/menggerakkan/membawa.

Oh. Maksudnya seperti kereta lah. Bukankah kereta itu yang selalu digunakan untuk membawa dan menggerakkan kita? 
Kereta pula, jenis apa ya yang baik?

Lagi, kalaulah semakin perlahan atau meragam, maka maintainance perlu dilakukan.
Dan lagi, kalau sudah mahu habis minyak, perlu diisi lagi. Jangan sampai tersadai dulu ditepi jalan baru hendak dicari minyak. 
Minyak hitam pula, perlu ditukar ya?. 
Lagi apa ya?
Kalau kotor perlu dibasuh dan disental. Untuk selesa, pasang pewangi di dalam nya. Perlu ada radio bimbang mengantuk, dan jadi peneman kala sunyi. Hm...angin tayar juga harus diperiksa selalu.
Apa lagi ya..? Bawak juga harus berhati-hati. Jangan sampai kemalanagan. Ingatlah orang tersayang.
Hm... sejujurnya tidak banyak tahu tentang kereta.


Ya....aku kemudian jadi yakin...dan aku menjawab tenang "Al-Fahmu....."
Hanya aku seorang yang menjawab begitu......
Tiada seorang yang lain pun begitu..
Entah kenapa jawapan itu terbit dari bibirku...

Kata dia...Murabbiku..Mursyidku...yang telah jauh pergi meninggalkan jasad kami. Namun semangatnya
kekal di dalam hati kami bawa sampai mati.. Hassan al-Banna. Seorang Syahid. Sangat wangi di sisi Allah.
"al-Fahmu muqaddamu 'ala al-Amri wa an-Nahyi"
"Kefahaman itu adalah pendahulu kepada perintah dan suruhan"

Ya.... AL-FAHMU!!

Kesedaran dan kefahaman kepada ayat Ilahi ini...
“Kuntum khaira ummatin ukh-rijat lin-naasi ta’ muruuna bil ma’roof, watan hauna ‘anil munkari watu’ minuuna billaah”. 
"Kamu adalah sebaik-baik umat yang dikeluarkan untuk manusia, kamu menyuruh perkara baik dan mencegah kemungkaran, dan kamu beriman kepada Allah"

“You are the best of peoples evolved for mankind, You enjoin what is right and you forbid what is wrong, and you believe in Allah…” 

Aku sebaik baik ummat. Kau pun juga. Mereka juga. 
Umat ISLAM adalah sebaik-baik ummat!! 
Kenapa harus ragu-ragu? Cuak? Rasa lemah atau hina? Malas?
Tak ingin berubah? Rendah diri? 


Sedangkan kau KUAT, TABAH, BIJAK, SABAR dan MULIA.

“Dan Janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang  beriman..."


(Credit on Image of Persona Car. I really love this car lately!)


Friday, October 16, 2009

SUARA (KU BERHARAP)




Di sini aku masih sendiri

Merenungi hari-hari sepi
Aku tanpamu
Aku tanpamu

Bila esok hari datang lagi
Ku cuba untuk hadapi semua ini
Meski tanpamu
Meski tanpamu

Bila aku dapat bintang yang berpijar
Mentari yang tenang bersamamu di sini
Ku dapat tertawa menangis merenung
Di tempat ini aku bertahan

Suara dengarkanlah aku
Apa khabarnya pujaan hatiku
Aku di sini menunggunya
Masih berharap di dalam hatinya

Suara dengarkanlah aku
Apakah aku selalu di hatinya
Aku di sini menunggunya
Masih berharap di dalam hatinya

Kerna ku masih tetap di sini
Ku lewati semua yang terjadi
Aku menunggumu
Aku menunggu

> DOWNLOAD VERSI Luna Maya feat Dide Hijau Daun

> DOWNLOAD VERSI Hijau Daun



SEBIRU HARI INI

Sebiru Hari Ini
Album : Sepotong Episode
Munsyid : Edcoustic
http://liriknasyid.com


Sebiru hari ini
Birunya bagai langit terang benderang
Sebiru hati kita
Bersama di sini

Seindah hari ini
Indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita
Walau kita kan terpisah

Bukankah hati kita telah lama menyatu?
Dalam tali kisah persahabatan Ilahi

Pegang erat tangan kita terakhir kalinya

Hapus air mata meski kita kan terpisah

Selamat jalan teman

Tetaplah berjuang

Semoga kita bertemu kembali

Kenang masa indah kita

Sebiru hari ini


Seindah hari ini
Indahnya bak permadani taman surga
Seindah hati kita
Walau kita kan terpisah

DOWNLOAD NOW

Dedicated to My Assoffianz :)

Wednesday, October 14, 2009

Kongsi Gambar dengan Semua :)

Salam buat sahabat.
Ini pun juga hasil conteng2 an dahulu. Rasanya waktu di Nilam Puri dahulu.
Ini lagi ke belakang-masa try and error guna Paint! :)
Waktu itu rasanya tidak pernah dengar tentang Photoshop, apatah lagi belajar gunakannya~ Ohh!
Sungguh jahil kalau diingat masa dahulu. Ternyata ilmu sangat penting!
Terus2 kan ya, menuntut Ilmu-baik agama, ekonomi, teknologi atau apa sahaja-teruskan2.
AYUH KITA JADI SUPERMAN/SUPERWOMAN ISLAM :)
Up, Up away n Fly.... ~ Fly to Jannah! Fly to Ribaan Ilahi

*Anyway, banyak dah ana tengok gambar ni berlegar2..ada yang tambah/edit lain
tapi nggak apa2 kok. Ana senang bangat :) *


Siapa lagi kalau bukan Rokawa Kaede dan Sakuragi Hanamichi
(SLAM DUNK)

Yuri Sakazaki
(Suka sangat KING OF FIGHTER-KOF)


Todo Kasumi
(KOF+ Naruto??) hehe



Ni gambar asal kartun Cina mana tak tahu lah.
(Quote: Wanita Solehah itu lebih baik dari dunia dan seluruh isinya-Subhaanallah)

Ni paling suka. Gambar amoi Cina mana ntah.
Design baju kurung siapa ntah macamtu. Saja imagine.


Siapa nak ambil, silakanlah ya :)
Nanti2 ana design lagi~ Buang masa ke? This is my passion maa.... :P

Tuesday, October 13, 2009

Cermin Tak Pernah Berdusta

Munsyid : Haris Shaffix (Star Five)
http://liriknasyid.com



Cermin yang biasa kupandangi di setiap hari
Sekali lagi membiaskan bayangan diri
Wajah ini mata ini tempat segala dosa bermula
Kan indahkah akhir segala cita???

Apakah diriku ini?
Kan bercahaya bersinar di syurgaMu....
Menatap penuh rindu
Ataukah diriku ini?
Kan hangus legam??
Terbakar dalam nyala di neraka membara......

Sungguh berbeda yang nampak dan yang tersembunyi
Hanya kepalsuan menipu
Topeng belaka.....
Mulut ini, tubuh ini, hati yang merajai diri
Telah bersalah hambaMu melangkah

Cermin tak pernah berdusta
Yang indah topeng semata
Ya Allah, aku malu telah tertipu
Ampuni hamba sebelum akhir waktu


Kemanakah diriku ini?
Berakhir di surga atau di nerakaMu???
Aku takkan mampu
Apakah diriku ini kan bercahaya bersinar di syurgaMu?
Menatap penuh rindu
Ataukah diriku ini?
Kan hangus legam
Terbakar dalam nyala di neraka membara...

Selamatkan aku...
Ke manakah diriku ini berakhir???

Aamin..Ya Rabbal Aalamiin.....

Download Now

Tuesday, October 6, 2009

Rembulan Di Langit Hatiku



Munsyid : Seismic

Rembulan di langit hatiku
Menyalalah engkau selalu
Temani kemana meski kupergi

Mencari tempat kita tuju


Kan ku jaga nyalamu selalu
Pelita perjalananku

Kan ku jaga nyalamu selalu

Rembulan di langit hatiku


Rembulan di langit hatiku

Teguhlah engkau pandu aku

Ingatkanlahku bila tersalah

Menempuh tempat kita tuju

Doakanlahku di shalat malammu

Pelita perjalananku

Doakanlahku di shalat malammu
Rembulan di langit hatiku

Download Now

http://rembulandilangithatiku.blogspot.com/

Sunday, October 4, 2009

SELEPAS GADING GRADUASI, RINDU BANGKU SEKOLAH...
















Aku kini di Kuala Lumpur. Menapak tangga menara gading kembali. Bukan lagi sebagai mahasiswa undergraduate tapi seorang Pembantu Penyelidik di Akademi ku dahulu.
Di Jabatan Al-Qur'an dan Hadith. Kepada seorang pensyarah yang amat sangat berdedikasi dan disegani. Sangat baik hati dan memahami. Ybhg. Prof. Dato' Dr. Mohd Yakub @ Zulkifli Bin Mohd Yusoff namanya.

Sekali lagi abahku bernafas lega saat mendengar 'Al-Qur'an dan Hadith'. Memang itu yang dia mahu dari dulu. Tambah lagi dengan ujaranku bahawa aku mahu menyambung dalam bidang ini. Memang gembira. Hingga hampir setiap hari beliau menyebutkan perkataan "Gembira" dan "Bahagia" sambil mengusap kepala ku. Atau mencium rambutku. Memang aku berbunga-bunga. "Ma Ridhollahu Illa Bi Ridho al-Walidain" ~ Tiadalah keredhaan
Allah kecuali dengan keredhaan ibu bapa. Insya Allah.

Sebulan penuh Alhamdulillah aku dapat berpuasa penuh di rumah bersama keluarga induk tercinta. Alhamdulillah.
Sampai sempat aku lupa, bila kali terakhir aku dapat puasa penuh bersama keluarga induk. Rasanya ia kira-kira 13 tahun lepas. Waktu aku darjah empat.
Selepas itu aku bersama abang long tinggal di rumah nenek. Waktu itu abah mengambil keputusan melanjutkan degree di UKM. Dia pergi bersama mak dan 4 orang adikku ke KL.
Aku masih kecil tidak tahu apa. Tapi aku faham sekali. Berat untukku, lagi berat untuk mereka.

Kemudian aku masuk asrama. Sekecil tingkatan 1 aku sudah berulang alik dari Jerteh ke Kota Bharu. Naik Bas SKMK (Sampai Kelate Make Kepok).
Maahad Muhammadi Perempuan yang amat sangat kucintai.
(Adik bongsuku Adam Tingkatan 1 di SMA Ittifakiah Jerteh sekarang, hingga kini masih dijemput Abah setiap pulang bercuti. Bimbang kata Abah! Padahal adikku sangat teruja ingin berdikari. Kata Abah mula Tingkatan 2 nanti dia akan izinkan)

MMP KB, Tempat menadah kitab Bahasa Arab, Sirah, Nahu, Sorof, Tafsir, Hadith, Feqah....sampai ada antaranya yang aku ingat-ingat lupa pelajaran dan hafalannya..maafkan aku Ya Rabbi..Tingkatan 1 itu juga, abah posting di Pantai Remis (memang banyak remis! I miss it) nun di Manjung, Perak sana...
Habis Peralihan, Alhamdulillah aku dapat 'lompat kelas' (istilah sekolah YIK).
Separuh tahun pertama di Peralihan 3, separuh di Tingakatan 1 Ekspress II. Memang belajarnya ekspress! Sampai sempat aku stress!
Sampai PMRU di Tingkatan 2 kemudian PMR.

Habis 3 tahun, abah mengambil keputusan balik ke kampung. Hujan emas di negeri orang..hujan batu di negeri sendiri...lebih baik di negeri sendiri..aku mula faham peribahasa itu.
Di negeri orang tidak betah tingkah. Juga dialeknya berbeza. Namun perjuangan mesti diteruskan. Aku lalu pindah ke Besut juga. Bersekolah di SMKANI, hampir setiap hujung minggu aku pulang ke rumah. Seperti junior Tingkatan 1 jadinya... : )
Kalau minggu tidak balik, keluarga akan datang membawa serbo mo'nika.. Ada satay...ada kuih muih..nasi, keropok lekor..air kelapa.. dan macam-macam lagi..
Syukran pada Yah (UPSI) yang selalu menemaniku jumpa keluarga. I miss u Yah!

Namun aku rindu pada kitab-kitab itu. Teringat kalau sesi pengambilan atau penyerahan buku teks.....harus benar-benar dibilang. Ada dua jenis; buku agama dan buku akademik katanya.
Semuanya hampir 20 biji buku teks. Belum dikira musim peperiksaan, cukup lama tempohnya. Subjeknya juga hampir 20.
Buku agama yang kecil-kecil itu, aku sangat rindu untuk memeluk dan menciumnya. Walau setiap hari harus menyalin kalimah-kalimah Arab yang tidak berapa difahami itu.. Dan masuk ke kelas harus menanti, menyalin sepatah-patah baris dan makna yang keluar dari mulut Ustaz dan Ustazah..dan menahan kantuk malah sempat juga tidur di meja, sungguh aku bahagia!

Aku akui aku juga sempat merasa jahiliah.. jiwa remaja yang memberontak... Bukan tidak pernah aku dirotan tapak tangan kerana tidak ke surau lebih dari 3 kali seminggu.
Di asrama, AJK 'Kebajikan' (jaga surau, pelik juga 'term' tu..tak tahu macamana sistem sekarang) akan menanda setiap hari adakah kita ke surau berjemaah atau tidak.
Wajib pergi adalah Subuh dan Asar..Zohor semua buru-buru pulang dari sekolah tidak mengapa.. manakala Maghrib dan Isya', memang wajib turun siap memakai lengkap, membawa kain telekung yang digantung di hanger. Blok akan dikunci tepat pukul 7 malam. Kalau mamnu' minassolah, maka kami akan duduk di tepi surau. Kadangkala bermain dengan anak-anak ustaz yang datang berceramah. Antaranya anak Ustaz Omar (Cucu Tok Guru) yang Cina itu... atau sekadar melayan nyamuk-nyamuk di bawah pokok, atau berbual meluah rasa..atau pergi prep awal. Rindu juga aku pada usrah seminggu sekali...yang aku sangat malas untuk pergi... (Sekarang aku pula menjadi Naqibah...baru rasa perasaan gimana anak usrah malas datang..huhu)

Di Sekolah Agama kerajaan..terasa kosong jiwaku.. Hanya tambah subjek Bahasa Arab, dua kelas seminggu.. Itu sahaja..
Kain juga warna biru. Tudung-tudung labuh ditarik-tarik dan disingkatkan semampu-mampu.. sekali tengok tidak ada bezanya dengan Sekolah Menengah harian biasa..
Kalau di Maahad dahulu, waktu sport-check, Dhobitah-dhobitah (polis wanita?hehe) yang solehah dan comel akan datang membawa pembaris, mengukur tudung-tudung labuh dari paras siku dan perut.

Justeru waktu Pak Menteri mahu membandingkan sekolah agama kerajaan dan sekolah YIK/agama negeri/agama rakyat...aku tergelak sendiri. Entah kenapa.. Bagai langit dan bumi.
Pak-pak guru, Sang Murabbi, Mursyid dan Mudir yang berada di sekolah agama rakyat...sungguh terpancar warak, zuhud, alim, ulama', ikhlas...dan tidak mementingkan harta gaji dunia..ada apa pada DG-DG????

Namun aku juga sangat rindu, dan berterima kasih mengenali SMKANI. Dalam keseorangan aku mengutip kekuatan jiwa..mengenal cinta Ilahi sejati.. Di situ, bukan di Maahad. Tapi, aku pun tidak nafikan banyak SMKA yang hebat-hebat.. KISAS, Syeikh Abdul Malik umpamanya..

Aku menunggu-nunggu siapa yang dapat menandingi adik Madihah produk dari rahim Maahad.. namun ternyata sudah tidak boleh kerna..
"Cukup 10 sahaja.." kata Pak Menteri. Sampai penasaran cikgu-cikgu sekolah agama, terpaksa minta tunda satu tahun lagi.
Aku pun jadi pening. Sekurang-kurangnya kami student Sekolah Agama aliran Sains perlu 11 subjek.
Pertimbangkan (1) BM (2) BI (3) BA (4) MATH MODEN (5) MATH + (6) PQS (7) PSI (8) SEJ (9) BIO (10) KIMIA (11) FIZIK. Itu asas..sudah lama diwartakan..
Lalu harus bagaimana?? Pilihlah Math Mod atau Math +... Bukan, pilihlah Qur'an Sunnah atau Syariah Islamiyyah.. bukan-bukan..Pilih mahu KIM + FIZIK, atau KIM + BIO..
Seperti kuih atau nasi kerabu jadinya.. Benar-benar eksperimen bermusim yang memandulkan!

Sekarang sistem pendidikan khususnya pendidikan rendah dan menengah banyak dibahaskan. Tahniah pada GAMIS (esp Kak Nurul Muna) yang menganjurkan Forum Rejuvenasi Sistem Pendidikan.. Khususnya pendidikan Agama..benar2 tidak sangka dapat dianjurkan oleh mahasiswa.. seperti halnya juga dengan Konsert Antara Dunia Gamis baru-baru ini. (ShouHar cool!~suka la tu Dik Mek Jaa) Baru-baru ini juga sempat menonton Suara Siswa di TV1, juga membahaskan tentang sistem pendidikan. Yang paling bersinar tentunya orang kiter, adik Noni dari UIAM.

Aku kira memang ia perlu sangat-sangat-sangat dikaji semula. Anak-anak muda bangku sekolah sekarang sangat pelik. Bukan tidak sering yang digantung sekolah kerana kes yang tertutup (maksud ku yang ditutup-tutup). Antaranya melakukan persetubuhan sesama mereka. (Nastaghfirullah...Nauzubillah..)

Dan satu Point Penting ku di sini.. "I DREAM OF HOLY HOLISTIC GENERATION!"

SALAM GENERASI HARAPAN
Syahadah al-Hafeezah a.k.a Mawar_Mujaheedah

Thursday, October 1, 2009

Masa Muda



Album : Masa Muda
Munsyid : edCoustic
http://liriknasyid.com

Masa muda usiaku kini
Warna hidup tinggal kupilih
Namun aku telah putuskan
Hidup di atas kebenaran

Reff :
Masa muda penuh karya untukMu Tuhan
Yang aku persembahkan sebagai insan beriman
Mumpung muda ku tak berhenti menapak cita
Menuju negeri syurga yang nun jauh disana

Kini jelas tiap langkahku
Illahi jadi tujuanku
Apapun yang aku lakukan
Islam selalu jadi pegangan

Download

Lagu/lirik : Deden Supriadi