Monday, January 31, 2011

Thursday, January 27, 2011

♥ Writing for ALLAH, Writing For Ummah!~ ♥

Alhamdulillah... beberapa hasil penulisanku sudah di publish dan beredar..
Alhamdulillah Ya Allah....!  _



BUKU KOLEKSI BULAN-BULAN ISLAM (EDUSYSTEM)


Saya menulis untuk bulan RABIULAWAL dan ZULKAEDAH =)


Antara layout di dalam nya.. splendid..!~


Saidina Rasulina Nabiyyina Habiibina Muhammad SAW, Syahadah dedikasikan ini untuk Tuan! =') 


FIQH AGAMA: ANTARA FAHAM LITERAL DAN MODERAT (+_+') heee~


Prof Dato' Dr Zul give recognition to me =)
Tahniah pada Ustaz, newly appointed as Timbalan Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan
Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya,
menggantikan Prof Madya Dr Ruzman, yang newly appointed as Pengarah APIUM yang baru!
Like..! =)
I-LOOOOOOOOOOOVE-WRITING....!
♥ Writing for ALLAH, Writing For Ummah!~ 
Ditemani AirPutih@Radix@Vico+Kismis@Munchy's Wheat Krunch+NasyidFM@IkimFm+Da Most Important:MyCute12"AcerAspire2930+Most important too:Buku2 ilmiah+WirelessVM:4GB
Paling paling paling penting Akal yang Saleem anugerah Allah (semenjak dua menjak ni sangat terkesan soal2 'kesejahteraan' akal ='( setelah diuji Allah berjumpa dengan orang2 yang diuji Allah tentang soal akal..)
dan Paling Sangat Amat Important = Ditemani Bantuan dan Inayah serta Restu Allah.  
Dan Gladly Tiada Nyamuk..! Ngeee~ =P

ALLAH... Chommal Gamsahamnida... Chommal Sarangheyo...! =')


Walaupun nak sangat menulis karya2 umum, karya kreatif bla bla...dan otak dah bercabang-cabang bersimpang siur, neuron dah bersinapsis fikir dan fikir.... tapi......hmm..
Okai okai..... sambung menulis DISERTASI...!
Rabbuna Yassir.....





 Share This Post =)

Wednesday, January 26, 2011

TOLONG SAMPAIKAN PADA SI DIA....


Dibikin oleh adik manja saya merangkap saudari seaqidah saya merangkap sahabat seperjuangan saya merangkap ex roomate Nilam Puri B244 saya merangkap rakan sekursus saya...
Ukht AnaMusafir I Like..! ♥ (seperti biasa, mesti dibuat dengan penuh perasaan ni..iya kan dik..?? hee)


Untuk mereka yang tulus menjaga cinta....
Untuk mereka yang ikhlas mencari cinta..
Untuk mereka yang pernah menangis kerna cinta...
Untuk mereka yang setia menunggu cinta..
Video ini untuk anda ='



 Share This Post =)

Sunday, January 23, 2011

"..Nantikanku di batas waktu..."



Nantikanku di Batas Waktu

Album : Masa Muda
Munsyid : edCoustic
http://liriknasyid.com



Di kedalaman hatiku tersembunyi harapan yang suci
Tak perlu engkau menyangsikan
Lewat kesalihanmu yang terukir menghiasi dirimu
Tak perlu dengan kata-kata

Sungguh walau ku kelu tuk mengungkapkan perasaanku
Namun penantianmu pada diriku jangan salahkan

Reff :
Kalau memang kau pilihkan aku
Tunggu sampai aku datang
Nanti kubawa kau pergi
Ke syurga abadi

Kini belumlah saatnya aku membalas cintamu
Nantikanku dibatas waktu

Lagu/lirik : Deden Supriadi


=')
Share This Post =)

Thursday, January 20, 2011

Bagaimana Ilmu...mu....? ='/


"Ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang:-
1)Menambah takut dirimu kepada Allah S.W.T
2)Menambah penglihatanmu terhadap 'aib dirimu
3)Menambah ma'rifatmu dalam engkau beribadat kepada Tuhan
4)Menyedikitkan kegemaranmu terhadap negeri dunia
5)Menambah kegemaranmu terhadap negeri akhirat
6)Membuka pintu hatimu untuk mengenali bermacam2 penyakit amalanmu sehingga engkau dapat menjauhinya"

(Imam Ghazali - Bidayatul Hidayah)


 Share This Post =)

Wednesday, January 19, 2011

Inikah ertinya cinta.....?



Inikah ertinya cinta..?
Hadir tanpa diminta..?
Hati ingin menerima
Tapi dibatasi cita...

Sinar wajahnya bercahaya...

Diriku terpesona...
Namun aku masih mencari...
Cinta Yang Esa...

Cintailah cinta di hati...

Kerna itulah cinta yang hakiki...

Oh Tuhan ku mendamba cinta dan rahmat dari-Mu..

Ku pohon cinta insan yang menyintai-Mu..
Bimbinglah daku mengenali erti cinta suci..
Moga dapat ku kecapi kasih yang sejati..

p/s: tidak pernah minat, terkesan atau cuba menghayati nasyeed ini,

namun tiba-tiba jadi terkesan...mengapakah...?




 
 Share This Post =)

Tuesday, January 18, 2011

AZAM TAHUN BARU..?

Saya belum pernah menyentuh lagi mengenai azam tahun baru saya
Jika di tahun yang lalu, saya menyiapi hampir 20 azam
Ada yang telah pun digapai pasti
Dan ada yang terbiar sepi
Atau mungkin juga separuh peri

Tahun ini saya belum lagi memutuskan apakah azam saya sepatutnya..
Jadi tidak tahu untuk mengolah apa selayaknya..
Tidak ada yang mampir ke hati dan pemikiran saya..
Dek kerna beberapa sebab entah kerna apa..
Paling nya adalah kerna rezeki dan kemudahan serta belas kasihan dari DIA
Tanpa sempat saya meminta padaNYA....! ='/

Saya jadi tidak ingin berharap banyak
Atau berkhayal banyak
Serta mencoret banyak
Mahupun bermimpi banyak

Saya hanya ingin bertawakkal banyak
Dan pasrah banyak
Serta redha banyak
Juga ikhlas banyak

Tiada apa yang saya inginkan di tahun baru ini, di umur baru ini
Melebihi keinginan untuk berpegang pada tali Allah seerat-eratnya..
Solat berjemaah di mula saat pertama
Dan berkasih dengan Kitabullah yang tercinta
Dan menjaga lisan yang tidak tentu hala
Serta hati yang sering menggila
Dan akhlak yang tidak kena cara...

Selebihnya yang sedang datang dan bakal datang.... saya terima dengan redha dan cinta..!
Yang semata-mata dari karuniaNYA..
Allahu Akbar...
Allahu Akbar...
Allahu Akbar...


 Share This Post =)

Saturday, January 15, 2011

Mempraktikaliti Dewasa...


Allahuakbar...
Tahun 2011, Allah membuka lembaran tahun baru ku ini dengan beberapa kesibukan dan urusan, khusus tentang pengajian, pekerjaan, dan amal jamaah serta ijtimaiyyah... 


Subhaanallah...Januari ini kurasakan antara the most hectic month in my life..
Ada banyak urusan untuk ditanggapi..
Ada banyak laporan mahu disiapkan...
Ada banyak dokumen perlu diteliti..
Ada banyak program perlu diuruskan..
Ada kelas tutorial untuk diajari..
Alhamdulillah..


Namun begitu, tetap saja terselit sangat amat banyak kebimbangan..
Astaghfirullah.........
Kebimbangan tentang segalanya...
Khususnya tentang amanah manusia padaku..
Dan paling palingnya adalah tentang ibadah dan jiwa kehambaanku padaNya...
Semoga dalam kesibukan ini saya masih bersama Dia..
Insya Allah...


Ini jelas sekali signifikan...bahawa Tahun 2011 adalah tahun bermulanya kecemerlangan yang berganda-ganda untuk kita.. atau lebih khususnya untuk diriku ini...
Insya Allah...


Qaddarallah...
Menginjak umur 25, memang daya fikir, daya gerak, daya perasaan..segala-gala daya yang dari daya-Nya (semoga)... haruslah lebih digandakan..
Menjadi 25 itu tidaklah sesekali gampang... Kerna ia suatu titik di mana kita mengenal dewasa, memahami dewasa, dan paling tepatnya 'menjalani dewasa'..atau 'mempraktikaliti dewasa...'.. dan aku tidak mahu lagi cuba menelan polemik hakikat kedewasaan ini....namun haruslah lebih berusaha dan berusaha dan terus berusaha menerjemahkannya..!


Ya...! Aku tidak mahu lagi memikirkan..
'Apa layakkah...?'
'Apa mampukah....?'
'Rasa kecil diri lah....'
'Tak ada mood..lah.....'
'Malasnye....lah....'
'Rasa kecil hati..lah...'
Dan pelbagai2 lagi 'lah..lah..dan lah..'


Namun haruslah lebih OPTIMIS dan YAKIN DIRI!
Kerna kehidupan ini bukanlah suatu REHEARSAL =)


Aku ingin percaya pada 'instinct' hati..
Khususnya tentang 'suatu' hal itu..
Kata mereka di luar sana..'Ikut hati itu mati..'
Namun, bagaimana halnya dengan hati yang 'hidup' disuluh Nur Ilahi..
Justeru itu, aku ingin sebuah hati yang 'hidup'...  
Agar tindakanku tidak kan pernah mati...
Akal dan hati tidak kan pernah punya pertentangan..
Kerna kedua-dua itu tempat mengenal hakikat dan makrifat Tuhan..
Dan juga dikernakan kedua-dua itu lubuk Syaitan..
Namun, nafsu itulah yang perlu dijaga..
Semoga ia juga disinari Nur Rabbani.......!




Al-Faqiirah ~  

Share This Post =)

Friday, January 14, 2011

KEMBARA ILMU ITU SUATU KEMBARA SUFI...

dedicated to all Ibnu Sabil fi Sabilillah... =)

Kembara Ilmu

Album : Kias Cinta
Munsyid : Mohd Suhaimi El-Fardie
http://liriknasyid.com


Kembara ilmu selaut cahaya
Milik Tuhan tiada bertepi
Diselam tak jejak ke dasar
Ditimba tak luak setitis

Kembara misi lembah nurani
Menakung titisan ilmu suluhan budi
Resapan dari akal yang murni
Untuk diuntai mutiara sufi
Menjadi azimat menuju firdausi


Lembah nurani fitrahnya suci
Jangan ditinggal gersang
Jangan dibiar hitam
Gersang nurani kerana tiada ilmu
Hitam nurani kerana dosa bertimbun


Noda di hati melemahkan minda
Kembara sufi terasa sukar

Sesatlah di dalam pelayaran
Hanyut tiada pedoman
Akhirnya karam dalam kegagalan



 Share This Post =)

Sunday, January 9, 2011

INSYA ALLAH! ♥



INSYA ALLAH! by Ani

MAMA SAID I WAS BORN WITH A SMILE
TWINKLE IN MY EYES
READY TO MAKE A DIFFERENCE
I KNOW I HAVE SO MUCH TO LEARN
WITH EACH PATH AND EACH TURN
BUT I HAVE
YOU FOR GUIDANCE
NO MOUNTAIN IS TOO HIGH
IF GOD WILLS ME TO TRY
IF I LIVE WITH A PASSION AND DETERMINATION
INSYA’ALLAH I’LL LIVE OUT ALL MY DREAMS
IF I FOLLOW MY HEART AND ALL OF MY SOUL
INSYA’ALLAH I WILL...
I KNOW I WANT TO MAKE MY LIFE COUNT
EVEN IN A SMALL AMOUNT
GIVES ME SATISFACTION
I ALWAYS WANTED TO REACH FOR THE STARS
EVEN IF ITS TOO FAR
I’VE GOT ALLAH FOR INSPIRATION
THE HURDLES THROWN MY WAY
G
OES AWAY WHEN I PRAY...

REPEAT CHORUS

♥ ONLY ALLAH IS ENOUGH FOR OUR INSPIRATION!

2011-Tahun Kecemerlangan!~

Salam Kecemerlangan!

 Share This Post =)

Saturday, January 8, 2011

Thursday, January 6, 2011

♥ HEART SONG ♥



© 
HEART SONG by Talib al-Habib
 
SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar

SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
Wa La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar

Hear now my heart song 
©
My heart calls to You that
You guide me, my Lord
Through my soul's long, dark night

I send my heart song 
©
Across the empty silences,
To You
May You fill me with peace and with light

Lost in an ocean of doubt and confusion
Am, I, seeking your burning beacon light?

Strengthen my hand and my heart when I falter
For I cannot weaken if You are with me

SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
Wa La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar

Best beyond far is this path that I wonder
The way of the heart is a long road and hard
Send me a light and a lantern to guide me
This world weary traveller is yearning for hope

Yet still I stumble ever on
A wandering soul amongst the lost
Searching for the way that leads back to You
With that I had the wings of Gabriel to bare me aloft
To the Lord of The Throne

SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
Wa La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar

SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
Wa La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar

Oh how blessed how blessed are those who have found You
Their hearts contemplating the light of Your love
So let this be the prayer of the traveller
Who yearns for You
Oh Lord guide me gently to my journeys end

SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
Wa La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar

Hear now my heart song 
©
My heart calls to You that
You guide me, my Lord
Through my soul's long dark night
I send my heart song across the empty silences
To You
May You fill me with peace and with light.

SubhanAllahi, wal Hamdulillahi
wa La illaha ilAllahu
wa Allahu Akbar


 Share This Post =)

Wednesday, January 5, 2011

Talib al-Habib =)

Just love all the nasyeeds from al-Fadhil Talib al-Habib,
just like all the nasyeeds from al-Fadhil Muhammad al-Husayn,
al-Fadhil Sami Yusuff and al-Fadhil Maher Zain.
In here, i just give some of his nasyeed, dedicated especially to
all of you who came to read this post =) Thanks!~



Dedicated to ALLAH our Eternal LOVE =)
Subhaanallah.. Even the video was amazing... =')



This one dedicated to all students fisabilillah... especially to ME!!~ (T_T)
with the message..

"Shakautu ila Waki` su'a hifdhi
wa arshada-ni an tark al-ma`asi
wa akhbara-ni bi anna ilman nur
wa nur Allah la yu`ta al-`as"
"The great Imam ash-Shafi', he went to his teacher Waki`

Complaining about the weakness of his memory.
He told him, 'abandon rebellion (maksiat), for knowledge is a light
And the light of Allah is not bestowed upon a rebel (ahli maksiat)."

DOWNLOAD HERE =)

Full Album 'Song of Wayfarers'
Full Album 'Rahma'


Share This Post =)

Monday, January 3, 2011

Sunday, January 2, 2011

JUHUDLAH wahai JUNDULLAH......!


Orang berjaya tidak mudah dilemahkan oleh sesuatu musibah...
Tidak rela berada dalam kelemahan...
Masa rehatnya diisi dengan kesibukan...
Dan waktu kerjanya terasa seperti rehat...

Barangsiapa TEGAR akan TUMBUH
Barangsiapa BERSUNGGUH-SUNGGUH akan DAPAT
Barangsiapa MENANAM akan MENUAI
Barangsiapa SABAR akan BERUNTUNG
Barangsiapa KUAT akan MENANG


- Al-Fadhil Dr Aidh al-Qarni -


 Share This Post =)

Buatmu Mujahidah Solehah…

Buatmu mujahidah solehah…

Dengan kecantikanmu.. kau lebih elok dari matahari..
Dengan akhlakmu.. kau lebih wangi dari haruman..
Dengan rendah hatimu.. kau lebih tinggi dari rembulan..
Dengan kelembutanmu.. kau lebih halus dari rintik hujan..

Maka..
Pertahankanlah keindahan ini..
Agar kau terus terusan menjadi sayap kiri perjuangan Islami..
Penegak kalimah Allah di muka bumi..



 Share This Post =)

Saturday, January 1, 2011

Pelangi Hati ™NEW Syahadah!~


TAHUN BARU HIJRAH + TAHUN BARU MASIHI + BIRTHDAY BARU + UMUR BARU = Pelangi Hati ™NEW Syahadah!~

™NEW Syahadah!~
Oh semoga saya tidak bertukar jadi ‘orang’ lain.
Sebab itu saya namakan ™NEW Syahadah!~
Mungkin ada orang yang suka Syahadah yang dulu.. =)
Mungkin juga ada yang benci.. =’/
Jadi saya mahu jadi ™NEW Syahadah ©

Dalam menghadapi umur yang makin dewasa ini, Alhamdulillah, Allah telah membuka beberapa tabir hikmah pada saya. Ada kelam suram dan ada cerlang terang.. Semuanya biarlah saya simpan sendiri.. Namun, ia khususnya adalah berkaitan dengan keywords/katakunci berikut
(in the mood of editing paperwork..huhu =P) ~
'matang', 'solehah', 'ilmu', 'cemerlang' dan 'kaya'. (^_^)

Dalam menghadapi perkelanaan sebuah kehidupan yang panjang, ada pelbagai rona dan tona warna. Terima kasih pada semua yang terlibat dalam memberi makna kepada kehidupan permusafiran saya.

Paling utamanya, tentulah kepada ALLAH saya yang menjadi sumber kecintaan teragung saya, kepada Baginda Muhammad saya yang menjadi sumber kerinduan teragung saya, kepada Ustazah Rose saya yang menjadi sumber ketabahan saya dan juga Cikgu Loh saya yang menjadi sumber inspirasi saya, juga pada Ikhwah saya [Long Hafiz, Dik Yee, Dik Maa, Dik Areef, Dik Adam.. bakal ada adik lagi ke..? tak dah kot.. wallahu a'lam.. tunggu cucu@anak@anak sedare pulak.. hee] yang menjadi sumber kegembiraan saya, pada semua keluarga saya yang menjadi sumber kesayangan saya, pada para murabbi saya yang menjadi sumber kecemerlangan saya, dan para sahabat sahabiah saya (yang lama dikenali mahupun baru dikenali) yang menjadi sumber diversiti-bahagia saya.. dan pada siapa lagi ya... ada tertinggal ke...? *_*

Ini Pelangi Hati ™NEW Syahadah istimewa untuk anda semua!
© © © © © © ©  Chommal Kamsahamnida !! ~


p/s:
- Pecah kaca pecah gelas… hee ~
- Owh…..! Tidak sangka sudah sampai ke angka 24 (30/12/10) dan d.u.a.p.u.l.u.h.l.i.m.a. (1/1/11) ('+_+')
- cepat2, sambung tugasan dan amanah lagi... ngeee~

Yang benar; 
 
Don't Share This Post. haha ~  =)