Assalamualaikum semua.. selamat datang ke laman Suri Ummi. Laman ini adalah di bawah seliaan Syahadah Abdullah dan Ridhuan Husin, khusus untuk berkongsi cerita tentang kehidupan, tips kesihatan dan kegembiraan.

We are also business partner of Shaklee Product at Gombak, Batu Caves and nearby area. Delivery throughout Malaysia and nearby. Hubungi kami juga untuk konsultasi kesihatan percuma dan peluang menjana kewangan hebat bersama Shaklee World. Hubungi 013.2505.386 segera. Anyone can be healthy, wealthy and happy!

Tuesday, September 21, 2010

Pada Mu aku Beristikharah...

Doa Istikharah bererti:
Memohon semoga Allah menunjukkan keputusan yang terbaik untuk dilaksanakan.

Kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah s.a.w. mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah dari Al-Quran, sabdanya: "Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunat dua rakaat, kemudian bacalah doa ini:




"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


"..Tidak akan menyesal sesiapa yang bertanyakan
Penciptanya dan berbincang dengan orang-orang mukmin
kemudian berhati-hati dalam menangani persoalannya.."

Allah telah berfirman:



"Dan berbincanglah dengan mereka (para sahabat) dalam urusan itu (peperangan, ekonomi, politik dll). Apabila kamu telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah".


Salam Istikharah =)

No comments:

Post a Comment