KETIKA CINTA BERTASBIH

by - September 28, 2007


Salam buat semua warga dunia. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.Moga harimu hari ini penuh dengan cinta.. Cinta pada Khaliq yang amat mencintaimu,pada Rasulullah S.A.W yang merinduimu, pada ayah bunda yang amat menyayangimu..pada guru-guru dan pensyarah yang banyak bakti padamu, teman-teman yang setia padamu..dan pada alam buana yang siap menerima kehadiranmu...dan biarkan rasa cinta itu bertasbih dalam hatimu...sanubarimu dan jiwamu..Agar rasa cinta itu menguatkan jiwamu..sebagaimana tasbih meneguhkan hati-hati insan yang beriman..

Usai membaca buku karya Habiburrahman El-Shirazy @ Kang Abik, membuat saya bermonolog panjang.Ceritanya begitu menyentuh hati dan perasaan..banyak membuatkan kita berfikir akan makna kehidupan yang fana ini.

Kalau dahulu saya hanya fahami secara retorik bahawa CINTA ITU TIDAK SEMESTINYA BERSATU..kini saya mula mendapat gambaran sebenar pada makna sebuah kehidupan..Umpama hal yang berlaku antara akhi Fadzil dan ukhti Tiara..Sampai sempat saya meletakkan diri saya pada keadaan itu.. sungguh tidak tertanggung rasanya..Namun itulah yang dinamakan aturan Allah..Dia Maha Tahu apa yang terbaik buat umatNya, jua hikmah yang terselindung..yang tentu saja manusia lemah seperti kita tidak bisa mengetahui rahsianya

Saya juga menjadi insaf..bahawa kekuasaan dan kehendak Allah itu lebih cepat dari segalanya..Walau dengan seribu tahun perancangan malah penelitian segala..Seperti yang terjadi pada akhi Furqan.. ana malah sempat menangis mengenangkan nasibnya..Dan membayangkan jika hal seperti ini tertimpa pada diri mahupun saudara serta teman terdekat..Wal 'iya zubillah...

Dan saya jadi semakin faham..pada erti dan makna pada sebuah gelaran yang bernama 'solehah'..Sungguh ia maha suci dan agung untuk dibahaskan..Selama ini tertutur di bibir-bibir kita (semoga ia menjadi realiti)Namun perlu sekali dicermati, bahawa ia bukan sekadar di bibir..Sungguh pengaplikasiannya maha qudus; penuh dengan mujahadah.. thabat..tawakkal..ukhuwwah..mahabbah...Ia terlontar pada peribadi-peribadi yang bersinar..umpama Anna Althafunnisa'..Cut Mala...Masyitah..Sungguh saya ingin jadi seperti mereka..Doakan saya ea! (",)

Dan peribadi umpama Kang Khairul Azzam, tentu sekali tidak mudah untuk ditemui.Dengan gigih berusaha untuk memperbaiki kehidupan ke arah yang lebih baik.Malah teguh dan berhati waja.Sifat amanah dan tanggungjawab begitu menebal.Malah penuh pula dengan ilmu dan hikmah..Benar, bukan ini yang dicari pada sebuah peribadi bernama 'soleh'..Bukan harta bertimbun yang bisa dipersembahkan di depan mata, senang membuatkan kita jadi alpa ..Bukan juga pangkat dan gelaran-gelaran kedoktoran, mudah membuat diri menghitung kebanggaan..

Pada hati yang teguh.. dalam bermujahadah melawan hawa nafsu dan ajakan kejahatan..Sedang Allah menghitung segala air mata dan keringat yang mengalir..Wahai hati, tetapkanlah..tetapkanlah.. jangan mudah nanar..Ini cubaan hati buat hambaNya yang beriman..Teguhkanlah..teguhkanlah..Serasa air mata turut tumpah bersama air mata akhi Hafez ke atas mushaf yang dibacanya..Sedaya upaya menolak bayangan dan igauan serta ingatan yang nyata-nyatanya dari Syaitan dan nafsu..Dan diri menghitung.. pernahkah hal seumpama ini berlaku pada diriku?Sedang hati tak bisa berbohong..sungguh aku pernah merasainya..Wahai insan-insan, sucikanlah hatimu.. sabarlah!

Saya sempat menghantar e-mail pada kang abik, dan ternyata beliau membalasnya agak cepat. Syukran akhi!Saya berharap suatu hari nanti saya bisa jadi sperti kang abik.Jujur ku akui, di Malaysia kurang sekali novel-nevel berunsur dakwah dan cinta islamik.Yang ada cinta-cinta penuh fantasi.. hawa nafsu dan tidak syar'ii..Moga saya antara soff yang mengubah fenomena ini.Dan mampu pula menggegarkan dunia penulisan.. Amin.

Salam Cinta Yang Bertasbih,
Mawar_Mujaheedah

You May Also Like

0 Comments