KETIKA CINTA BERTASBIH Ep II

2:48:00 PM


Salam buat semua, diharapkan sihat sentiasa. Semester baru bagi pengajian di Universiti sudah mula hampir sebulan yang lalu. Sem ni nampaknya cabaran makin banyak, dengan subjek-subjek yang agak tough, lab about 3 hours etc.. Harap Allah permudahkan perjalanan hidup hambanya yang dhaif ini, dan juga hidup teman-teman sekalian.

Nampaknya buku Ketika Cinta Bertasbih Dua sudah mampir. Alhamdulillah. Agak lama juga kutunggu. Kerana ingin melihat perkembangan dalam cerita tersebut. Mungkin ada orang menyifatkan bahawa hobi membaca novel membuang masa (khususnya orang lelaki (muslimin) yang menyatakan bahawa orang perempuan ni kuat membaca novel dan tidak idealis, tidak berfakta dan sebagainya! Tapi yang hairannya, bila mahu mendapatkan sumbangan artikel atau pengarangan sesuatu makalah, surat dan sebagainya, kaum muslimat juga yang dicari!

Apapun, jujur kuakui, minat membaca novel ini memberikan banyak perkara positif buat diriku. Hanya orang yang tahu sahaja memahaminya. Kerna novel2 dakwah seumpamanya memberi banyak mileage kepada Islam itu sendiri. Setiap orang berperanan dalam masyarakat, setiap orang menyumbang pada masyarakat. Pemidato dengan pidatonya yang hebat dan mengesankan jiwa, sang pendakwah dengan dakwahnya yang kencang, sang penyair dengan syairnya yang membekas di hati, si penulis dengan warisan kalamnya yang bermanfaat dan tak lekang dek zaman, sang pelukis dengan kartun dan lukisan seninya yang menggetarkan sanubari dan sebagainya. Justeru, jangan sesekali perkecilkan seseorang, kerana setiap orang berperanan besar khususnya dalam perjuangan mengizzahkan kembali Islam itu sendiri. Yang harus dicermati seseungguhnya adalah ADAKAH DALAM USAHA KITA ITU, IKHLAS ITU HADIR??

Saya baru membelinya tadi semestinya di Akademi saya, dan belum sempat membacanya. Mungkin masa yang diperlukan agak lama, kerana bak kata Kang Abik dalam ‘Ayat-Ayat Cinta’, ADAKAH SEGALA KEINGINAN ITU HARUS DIPENUHI? Sebetulnya saya mempunyai beberapa agenda yang harus disiapkan, sesuai dengan tahun baru masihi, tahun hijrah yang baru, semester baru, rumah sewa baru?? (^^,) dan beberapa hal lain yang membutuhkan tenaga dan kekuatan serta pengorbanan sebanyak 110%! Ya ALLAH, arju minka quwwataka! Wa ianayatuka! Wamaghfiratuka..Abadan Abada.. Birahmatika Ya Arhamarrahimin...

You Might Also Like

0 comments

MY INSTAGRAM @syahadatulhafizah

Subscribe