TAHUN HIJRAH + TAHUN MASIHI + SEMESTER + UMUR = BARU (^_^)

10:39:00 AM

Tahun Hijrah

Tahun baru hijrah 1430 menjelang, meninggalkan kenangan terindah yang berlalu dalam hidupku, dan juga kenangan-kenangan pahit yang tak ingin kukenang lagi. Doa akhir tahun dan juga awal tahun yang kubaca, moga-moga menjadi nyata. Siapa yang membaca doa akhir tahun, maka dosanya satu tahun lampau akan diampunkan. Mudah-mudahan.. Dan siapa yang membaca doa awal tahun dengan penuh ikhlas, Allah akan mengirimkan malaikat untuk menemaninya seputar setahun ke depan. Insya Allah..


Tahun Masihi

Tahun Masihi 2009, aku mula menginjak ke angka 23, walau 2 hari sebelum itu baru ku sambut hari lahirku yang ke 22, aku perlu terima hakikat bahawa umurku sudah 23. Menginjak ke fasa itu, semakin banyak agenda yang harus direncanakan buru-buru menerjah pemikiranku. Umpamanya cetusan pemikiranku untuk meraih master di bangku sekolah menengah tidak sama dengan cetusan pemikiranku di tahun ini. Sekarang ini, segala-galanya harus disusuli dengan plan jangka panjang, Plan A atau mungkin Plan B. Segalanya harus disusuli dengan piawaian 'jejak ke tanah', yang bersifat praktikal bukannya sekadar teoritikal. Agar hasilnya mampu dicapai.


Semester Baru

Setiap semester baru adalah hope and change. Walau diakui sistem semester yang digagaskan di universiti merencatkan mahasiswa, namun ternyata ada juga pro nya. Aku berupaya mensinergikan kembali segala azam-azamku. Mungkin muhasabah dari azam dahulu. Azam 6 bulan sekali. Bagus juga. Post mortem perdana dwi tahunan! Kalau dulu di sekolah post mortem perdana setahun sekali.





You Might Also Like

0 comments

MY INSTAGRAM @syahadatulhafizah

Subscribe