ANAK-ANAK PEWARIS PERJUANGAN

10:21:00 PM

Anak-anak adalah anugerah Allah, sebagai amanah; untuk ditatang bagai minyak yang penuh: Bukan dalam erti kata 'material', 'kebutuhan' dan 'kasih sayang terlampau', tapi ditata dari sudut 'agama', 'akhlak' dan 'ilmu'.
Banyak sudah kulihat sekarang, anak-anak yang rosak, jika diselidik adalah asal mula dari ibu bapa. Sungguh kecewa.. “Pendidikan terhadap anak-anak bermula 20 tahun sebelum kelahiran anak”. ... kata Imam al-Ghazali. Maksudnya apa? Tentulah ia harus bermula dari soal persediaan ibu dan ayah, sejak mula sebelum berkahwin lagi hinggalah seterusnya, seterusnya dan seterusnya lagi...
Ana dan kawan-kawan tergelak-gelak menonton filem Ketika Cinta Bertasbih II, khususnya part usai pernikahan Anna dan Azzam. "Hal anta Indonesiyy??" "Aiiwah..." Itulah kalau dah namanya graduan Timur Tengah, Graduan al-Azhar. Hm.. Tapi yang kuterpikat adalah, apa yang cuba disampaikan oleh penulisnya juga pembikin filemnya. Moga-moga bisa menyedarkan masyarakat yang sudah makin tenat dan sakit!
Memberi Salam pada iseri, Solat Sunat bersama-sama pada Malam Zafaf.. Ohh indahnya andai hidup bersendikan Islam dalam setiap apa yang dilakukan. Setiap saat dan detik selari dengan ajaran dan asuhan Islam, dalam memburu ketenangan hidup sementara di dunia, dan paling penting dalam memburu redha Ilahi. Subhaanallah.... Sewaktu mengandung, diperdengarkan bacaan ayat Al-Qur'an, dan ketika menidurkan atau meragam, disuguh zikir, tentu dia akan berhenti meragam. Cubalah, pasti berkesan. Andaikata anak-anak dari ibubapa yang tidak mengerti ajaran Islam...atau lebih teruknya, dari hasil zina.. (Astaghfirullah) Akan adakah diaplikasikan ajaran Islam ini?? lalu bagaimana anak yang bakal dilahirkan??....Allah.... Ana sempat rasa cuak dan pelik..mengucap panjang ana..membaca cerita sorang artis semasa mengandung dengan bangga memberitahu. "Seawal 3 bulan saya dah dengarkan dia dengan muzik-muzik rock supaya dia biasa dengannya..."(kerana ibunya dan datuknya minat muzik rock) Hmm....
Ya Allah..semoga anak-anak yang dilahirkan adalah anak-anak yang lebih baik dari kita, bakal menjadi pewaris perjuangan Rasulullah SAW. Cermatilah doa dari Surah Furqan ayat 74 ini : "Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati , dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa."Yang ku paling terkesan adalah (bak tazkirah abahku padaku yang meminta mengamalkan doa ini sehari-hari)..... Jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertaqwa??? Jadi orang yang bertaqwa aja belum tentu.. bagaimana pula dengan halnya menjadi Imam bagi orang yang bertaqwa?? Allahuakbar...sungguh-sungguh generasi itu, sungguh generasi yang didamba-dambakan!
Sebenarnya ana mahu kongsi gambar sepupu-sepupuku ini. Membebel pula kat atas tu. Moga-moga ada manfaatnya. :) Rindu sungguh kat semua! Khususnya Che Yah (adik ketiga mak) yang sejak dari zaman anak daranya hingga sekarang dah beranak tiga, tetap juga baik sungguh dengan diriku ini... Juga adik Syuhada yang kini menginjak umur 8 bulan, comel sungguh! Subhaanallah.... Makin besar makin kawaii nee! Moga membesar dalam keimanan Insya Allah :) (Adikku yang bongsu sudah Tingkatan 2, nasib le..main dengan sepupu2 je la sekarang...)











You Might Also Like

0 comments

MY INSTAGRAM @syahadatulhafizah

Subscribe