DALAM DOA DI HARI LAHIR

11:26:00 AM






Hari ini hari lahirku. Sudah 23 tahun aku hidup di dunia ini. Serasa sudah lama, terkadang baru sebentar cuma. Entahlah.. sukar kugambarkan perasaan ini.

Tapi aku terasa sangat teruja menunggu tiba tarikh ini. Satu sebab dari sebanyak-banyak sebab yang lain, kerna ini kali pertama selepas aku tidak lagi bergelar pelajar (dalam erti kata secara formal). Selepas 16 tahun dari Sekolah Rendah membawa ke sekolah menengah, kemudian ke asasi dan kemudiannya ke menara gading, varsiti kebanggan Universiti Malaya.

Semalam kami sempat keluar ke kedai kek membeli kek di Fourteen, kemudian menyambutnya dengan makan nasi di Cafe Fourteen (lapar sangat). Bersama Kak Asmath, Tasnim Hissan, Nur Masmarina dan dik Nur_Jayyid. Aku sangat gembira mendapat ucapan melalui SMS, Facebook dan lain-lain lagi. Syukran kalian! Begitu juga hadiah dari Tasnim Hissan, Nur Masmarina, dan Halawatul Nasirah. Kemudian aku balik menyambutnya di rumah bersama kek dengan tulisan khas.

Bagaimana ingin kubicara lagi... Nasyid ini bisa menggambarkan diriku di saat ini. Nasyid tema sempena Hari Lahir. Suka sangat! 

DALAM DOA BY HARIS SHAF-FIX (Download dan Hayati Sekarang)

Duduk bersimpuh dihadapan-Mu
Mencoba mendekati-Mu yang terasa jauh
Sujud memohon ke Hadirat-Mu
Meraih cinta kasih-Mu yang kuharap selalu

Mengangkat kedua tanganku meminta pengampunan-Mu
Bercucuran air mataku mengharap kau melihat, kesungguhanku
Mencari setitik cahaya-Mu di kegelapan jiwaku
Bergetar bibirku di saat ku mengucapkan nama-Mu, dalam do'a...

Semua pinta kuhaturkan pada-Mu
Semoga kau mengabulkan semuanya itu
Segala dosa kukatakan pada-Mu
Semoga Kau mengampuni kelalaianku

Sehingga akan terasa ringan di setiap langkahku
Menjalani hari-hariku yang ku tak pernah tahu, sampai kapankah?.......


“Ya Allah, bantulah aku...untuk mengingati Mu, mensyukuri Mu...
dan memperbaikkan penghambaanku pada Mu..”


"Syukur Allahku yang agung.... demi Kesempurnaan Mu yang sudi menjadi Tuhanku... Tuanku... Nyawaku... Ruhku... Pelindung hidup matiku... Cinta Hatiku... 
Syukran Jazilan Nabiku Muhammad S.A.W yang tabah ... demi kema'suman mu yang sudi menjadi Nabiku... Rasulku.. Kecintaanku... Kerinduanku... 
Terima Kasih Islam yang suci... demi kemurnianmu yang sudi menjadi deenku... jalan hidupku... semangatku.. perjuanganku.. 
Gomawo Ibuku yang memahami... demi ketulusanmu yang sudi mengandungkanku.. melahirkanku... menjadi penawarku... mencintaiku... 
Arigato Abahku yang berwibawa ... demi kesungguhanmu dalam mendidikku... menyayangiku.. menguatkanku.. merestuiku selalu... 
Xie Xie hero-heroku yang hensem... demi keletahmu yang menggembirakanku... mengusir dukaku.. menjadi sumber inspirasiku... kesayanganku... 
Gracias sahabat-sahabatku yang baik hati... demi kemesraan kalian yang menyejuk mata hatiku... berkongsi lelahku.. menyokongku.. ikhlas denganku... 
Merci...Danke...Syukriya...Kap Kun..Obrigado.. untuk ‘seseorang’ yang istimewa... demi keluhuranmu yang sudi menungguku.. setia denganku.. menjadi sebahagian dariku.. "
Insya Allah!
Di sini.. kala dewasa menjengah.. khusus inginku nukilkan mengenai sahabatku yang bersama mengongsi suka duka..
Dari PRA SKLG, kemudian SK Gunong, membawa ke SK Bukit Kenak, kemudian langsung ke Maahad Muhammadi Perempuan, lalu berpindah ke Nurul Ittifaq. Kemudian lagi ke Asasi kesayanganku di NilamPuri dan ke Lembah Pantai, Varsiti Perdana UM... sungguh! Banyak kenangan diukir dilorek dipatri kemas kukuh kejap.

Ada Linda :: Baiti, Suhaila, Asma, Jazaine, Laila, Shahida, Yati, Amalina :: Yaya, Jee, Pipah, Fazidah, Tikah, Silah :: Diya, Mas, Fadhilah, Ika, Anis, Raihan :: Dah, Yah, Ayu, Fadina, Wani, Ros, Miza, G-Roh, Azie, Elly :: Waheeda, Muni, Yati, Masyeet, Ani, Najla, Nas ::

Huu..sampai-sampai aku tidak tahu untuk menuliskan siapa lagi... terlalu banyak... belum dikira yang lebih tua atau lebih muda, kakak angkat dan adik angkat dan pelbagai lagi... apatah lagi kaum adam... ahh, semuanya memberi erti yang mendalam dalam hidupku.

Aku berjalan ke sekolah bersama-sama Jazaine sambil berkongsi ketidakmatangan seorang kanak-kanak :: Aku menyenangi Sila (UITM) yang mesra alami, bersamaku ke tuisyen malam menjelang UPSR :: Aku menelusuri resah awal remaja bersama Diya (UDM) yang begitu memahami terkadang ditemani kami oleh poster boy band :: Begitupun Dah (UPSI) yang senyap dan baik menghulurkan tangan membawa kekuatan dalam kesendirian :: Dan Waheeda yang bersifat teliti, mencuba memahami kesibukanku dalam tangis air mata :: Dan Muni yang solehah, membuka jalanku mengenal perjuangan Islam :: Yati yang berpurdah itu, selalu mendoakan jodoh yang baik untukku :: Masyeet yang unik itu, yang selalu membantuku dari sudut materi dan kewangan :: Ani yang comel, yang sering berbicara hati-ke-hati denganku :: Nas yang terkadang kalut itu, yang sering membangunkanku untuk solat malam :: Najlaa yang sempoi yang selalu brainstorming projek denganku :: Ahh hatiku meraung betapaku amat sangat terlalu bersyukur mengenal kalian dalam hidup yang sementara ini. Dan semogalah kita terus bersama bukan sahaja di sini, tapi juga di SANA yang kekal abadi Insya Allah.

Aku tidak tahu untuk berkata apa lagi........................................................................................
SYUKUR dan SYUKUR dan SYUKUR padaMU Ya ILAHI yang telah menentukan segalanya untukku. Aku redha! Aku bersyukur! Aku gembira! 

Salam Kematangan,
Syahadah al-Hafeezah bintu AMRY

You Might Also Like

0 comments

MY INSTAGRAM @syahadatulhafizah

Subscribe