MADAH DIRAASAH... MUSYTAAQUN JIDDAN...!

by - March 24, 2010

Salaamullaahi Alayk..
Inilah sedikit dari ilmu-ilmu Allah yang telah diizinkan untuk ana mencedoknya...
Benarlah Firman Allah yang Maha Agung…

Dalam akhir Surah Kahfi.. Allahu Akbar...

"Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu " (109)

Dan Surah Luqman..

Dan seandainya pohon-pohon  di  bumi  menjadi  pena  dan  laut ,  ditambahkan  kepadanya  tujuh  laut  sesudah nya, niscaya tidak akan habis-habisnya  kalimat  Allah .  Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (27)

Dan Sabda Nabi Muhammad kekasih hatiku…

 "Sesiapa yang berkehendakkan dunia maka hendaklah ia berilmu, sesiapa yang berkehendakkan akhirat maka hendaklah ia berilmu dan sesiapa yang berkehendakkan kedua-duanya maka hendaklah ia berilmu." (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

Janji Allah lagi.. dalam Surah Mujaadilah
Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan dengan beberapa derajat. (11)

Subhaanallah.. Sungguh-sungguh ana terasa ingin menjadi orang berilmu yang rajin belajar saat ke saat, menadah mengaji mengkaji kitab hari ke hari agar dengannya ana mampu pula menyumbang kepada masyarakat dan perjuangan Islam.

Dan sungguh ana ingin mengucapkan terima kasih, syukran, kepada seseorang yang telah menyedarkan ana (dengan caranya yang tersendiri) akan amanah ilmu sebagai seorang mahasiswa Islam. Ingin rasanya ana kembali menjalani hari-hari pengajian dulu, agar mampu membuat yang terbaik (semoga perkataan ini tidak dari Syaitan laknatullah). Namun, masa depan masih ada Insya Allah. Bukankah fasa ke depan adalah bersama cahaya cinta dari syurga? Insya Allah Tuhanku....

Lagi, sudah tentu ana paling berterima kasih kepada Abah al-Mahbuub, kerana sering (juga dengan caranya yang tersendiri) memberi paham kepada anak-anak beliau, tentang pentingnya ilmu agama dalam hidup. Jadi teringat tika usai mendapat keputusan UPSR dengan tersenarai antara Best Student di sekolah, daerah juga negeri;akan tawaran ke SBP, Sekolah Tun Fatimah (yang dihantar oleh Cikgu Sains, Cikgu Fauzi ke rumah). Ana sempat bertikai dengan abah tentang sekolah menengah mana yang harus pergi. Cikgu pula sering mendesak kenapa mahu melepaskan peluang sebesar itu? Abah pula mahu kami adik beradik, bersekolah menengah agama. Abah tidak suka suasana pergaulan dan percampuran antara pelajar lelaki dan perempuan yang terlalu bebas serta gersangnya tarbiyyah ruhaniyyah di sekolah menengah biasa. Akhirnya ana melangkah ke Maahad dengan perasaan yang bercampur aduk, namun teruja dan gembira!

Sekali lagi tika selepas SPM, juga tersenarai antara Best Student peringkat sekolah dan negeri, lalu sekali lagi jadi pusing, mahu ke mana ana? Ana sungguh-sungguh mencintai agama dan sains! Matrikulasi kah yang meninggalkan pelajaran agama secara formal, atau UIA kah, IRK yang meninggalkan pelajaran Sains secara formal?? Ohhh... mak mahu Sains, abah mahu agama. Baru tahu bagaimana perasaanya akan peribahasa ini ; Diluah mati emak, ditelan mati bapak. Aduh..! Lalu ana beristikharah cinta sesungguh-sungguhnya sampai tidak berperasaan lagi. Akhirnya Tuhan, apa ada di Malaysia ini sebuah tempat bernama ‘Nilam Puri’??? Sebuah course Ijazah Sarjana Muda bernama Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan dengan Pengajian Islam??
Tuhan sungguh ana terpuruk di hadapan keagungan Mu yang berkemilau itu.... Allahu Akbar...!

Dan masuk ke Tahun Dua, mahu memilih pengkhususan lagi. Apa Bioteknologi kah, Sains Biokesihatan kah, atau Biokimia kah, Genetik kah, Mikrobiologi, Sains Pengurusan Alam Sekitar, Bioinformatikkah atau Ekologi dan Biodiversiti?? Lalu Allah telah memilihkan Sains Biokesihatan, pilihan keduaku walaupun pilihan pertama adalah Bioteknologi . Sungguh ana tidak mahu yang lain lagi! Kerna ana sungguh-sungguh minat tentang kesihatan dan perubatan. Sehingga dahulu semasa pening-pening memikirkan, ada mengujarkan untuk menjadi doktor pada mak abah. Lalu mereka mengujarkan “Abah rasa...kak...kurang sesuai sikit menjadi doktor..” Perlahan-lahan abah menuturkan di dalam perjalanan kami itu sambil diiyakan mak. Walau rasa sedikit (perasaan apa ya? Sedih? terpukul? Mmm), namun ana tergelak juga sambil mengiyakan di dalam hati (Mana nak sesuai, bersifat tidak detail, kurang cekap dsb yang tidak selayaknya untuk seorang doktor. huh). “Habis sesuai jadi apa?” Tanya ana lagi. “Pensyarah la. Kan kak nak jadi tu dari kecil lagi. Lagipun sesuai la, kak dari kecil petah bercakap.” Ujar mereka. Adoyaii...   

Lalu inilah ana hari ini, yang menghitung hari menunggu offer letter dari IPS tentang pengajian masterku. Sesudahnya, ana kini Insya Allah menyambung dalam Ijazah Sarjana Usuluddin. Area of Research is in Al-Qur’an and Science. Mostly about Biohealth and it’s relation in human health and life. More specific is in Natural Health, Prophetic Medicine and so on.

Oh Tuhan...sungguh sungguh Yang Maha Esa itu telah melorongkan jalan ku. Memudahkan jalan kita semua. Saat ana lagi sekali pusing selepas graduasi, memikirkan “Jalan mana ingin ku tuju?” Lalu, Dia (dengan caraNya yang tersendiri, Maha Agung itu) telah menggerakkan tanganku, kakiku, jiwaku, perbuatanku, perasaanku untuk menulis e-mail kepada Pensyarah-pensyarah APIUM dan Fakulti Sains untuk menjadi RA, dan Subhaanallah... Dia telah memilihkan ana, menjadi RA kepada seorang pensyarah di Jabatan Al-Qur’an dan al-Hadith Akademi Pengajian Islam, pada seorang murabbi yang amat sangat berdedikasi dan Ikhlas. (Dengan caranya yang tersendiri itu), telah mengenalkanku pada kematangan, ketekunan dan sifat dinamis dalam perjuangan. Dan dengan ini, telah membawaku mempunyai Jabatan sendiri. Ahh, alangkah begininya perasaan mempunyai Jabatan. Perasaan mempunyai dan dipunyai ternyata indah juga ya? Alhamdulillah... (Almaklumlah ketika Sarjana Muda, Sains Gunaan bukanlah jabatan tetapi sebuah program.)

Sedikit masa lagi ana akan memulakan pengajian dalam Sarjana. Astaghfirullah... sugguh takut rasanya. Sungguh sungguh takut. Perasaan yang tidak mampu diungkapkan dengan perkataan. Hari itu Ustaz Pa katua jabatan memanggilku, katanya. Lebih kurang begini bunyinya yang dituturkan dalam loghat Kelate. “APIUM ingin meningkatkan lagi Sains Gunaan dan Pendidikan Islam, mungkin menjadi jabatan. Jadi, mereka rasa perlu train, nak tak nak graduan dari kursus itu juga. Jadi mereka meminta nama, dan ana bagi nama enti. Jadi jangan risaulah, masa depan enti, senang kata, cerah lah di API”.. huhu, terharu rasanya..

Tapi antara ketakutanku adalah ketidakkompetenku dalam bidang ini. Mana ana mengerti apa itu Takhrij Hadith? Mana ana mengenal kitab-kitab tafsir muktabar? Mana ana mengenal kitab-kitab hadith terulung? Menghafaz muqaddam Juz 30 juga belum usai.. apatah lagi menghafaz hadith 40 susunan Imam Nawawi.. Belum lagi metodologi penafsiran dan sebagainya... Astaghfirullah..

Dan teringat lagi pada ujaran dan pesanan abahku, tentang ilmu, tika balik di Cuti Tahun Baru Cina yang lepas. “Kalau nak tahu sesuatu ilmu yang telah dipelajari oleh kita itu berkat atau tidak, ia haruslah mampu menjaga kita. Apa guna belajar banyak-banyak tapi natijahnya, makin malas solat, makin lambat solat, makin berat untuk berqiamullail, makin culas puasa.. Tentu ada sesuatu yang tidak kena dalam menuntut ilmu itu..” Allah, sungguh-sungguh ana sangat sangat terasa. Memikirkan mahasiswa sekarang yang gersang identiti dan tandus akhlak dan cetek kefahaman... Allah..lagi ana terasa.. Semoga ana, Syahadatul Hafizah binti Abdullah mampu menjadi antara tangan-tangan yang mampu mengubah fenomena itu, Insya Allah.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar!     

Maka inilah antara subjek yang ku ambil sepanjang tiga tahun di Perlembahan Ilmu, Universiti Malaya Kuala Lumpur. Resultnya, ahhh biar ku simpan sndiri. Ngeee~

BACHELOR OF APPLIED SCIENCE WITH ISLAMIC STUDIES,
MAJORING IN BIOHEALTH SCIENCE - (BAScIStud)
ACADEMY OF ISLAMIC STUDIES, UNIVERSITY OF MALAYA

UNIVERSITY COURSE (COMPULSORY)
CODE
COURSE TITTLE
C/H
GXEX 1401
KURSUS KEMAHIRAN MAKLUMAT
1
GXEX 1410
TITAS
2
GXEX 1411
HUBUNGAN ETNIK
2
GNEK 1048
KO-KURIKULUM (KEUSAHAWANAN)
2

TOTAL
7

ISLAMIC STUDIES COURSE
CODE
COURSE TITTLE
C/H
IAEU 1110
EPISTEMOLOGI ISLAM
3
IFEH 1110
PENGANTAR PENGAJIAN ISLAM
3
IQEU 1110
PENGAJIAN AL-QUR’AN
3
IQEU 1111
PENGAJIAN AL-SUNNAH
3
ISEU 1110
SEJARAH TAMADUN ISLAM
3



ISEU 2110
KESARJANAAN SAINS ISLAM
3
IAEU 2110
FALSAFAH ISLAM
3
IQEU 2110
AL QUR’AN DAN SAINS
3
IFEH 2115
KAEDAH PENYELIDIKAN ISLAM
3



IFEH 3103
FIQH AL HALAL WAL HARAM
3
ISEU 3110
ISU-ISU ISLAM SEMASA TENTANG SAINS DAN TEKNOLOGI 
3
IAEU 3110
FALSAFAH SAINS ISLAM
3

TOTAL
36

SCIENCE COURSE (MAJORING IN BIOHEALTH SCIENCE)
CODE
COURSE TITTLE
C/H
SHES 1270
AMALI BIOLOGI
2
SHES 1201
BIOLOGI SEL
2
SHES 1203
BIOLOGI POPULASI
2
SXEX 1110
BIOSTATISTIK
3
SHES 1200
PROSES KEHIDUPAN
2
SHES 1202
BIOLOGI ORGANISMA
2



SHES 2132
FARMAKOLOGI
3
SHES 2134
HISTOLOGI
3
SHES 2250
MIKROBIOLOGI AM
3
SHES2130
BIOKIMIA ASAS
3
SHES 2330
PENYAKIT BERJANGKIT TROPIKA
3
SHES 2240
GENETIK ASAS
3
SHES 2135
IMUNOLOGI PERUBATAN
2
SHES 2133
FISIOLOGI MANUSIA DAN HAIWAN
3
SHES 2131
FITOKIMIA
3
SHES 2333
FISIOLOGI PEMBIAKAN
3
SHES 2273
AMALI SAINS BIOKESIHATAN 1
2
SHES 2334
PERUBATAN ALTERNATIF
3



SHES 3173
AMALI SAINS BIOKESIHATAN 2
2
SHES 3333
ENDOKRINOLOGI
2
SHES 3334
ENTOMOLOGI PERUBATAN
3
SHES 3383
TOPIK KHAS SAINS BIOKESIHATAN
1
SHES 3332
BIOLOGI KANSER
3
SHES 3183
PROJEK SAINS BIOKESIHATAN
8

TOTAL
66


TOTAL: 109 CREDIT HOURS
CLASS HONOUR, WITH CGPA 3 point dot dot (:P)

You May Also Like

2 Comments

  1. salam alaik ya uhkti..
    teruja membaca entri akak kali ini, terasa diri ini juga xsabar nak habiskan degree dan insyaAllah jika ada rezeki akan sambung masters.
    Bertuah akak dapat blajar bidang sains+ilmu agama..
    oh ye.. ana da add ym akak, tapi asif jiddan ye akak, ana xpenah tegur akak kt ym..rase segan..hehe..InsyaAllah lau akak on9, nti ana tegur ye ^_^
    mlm ni akak x0n9..

    ReplyDelete
  2. salam alaiki aidhan ya ukhti fillah.
    aii, segan apa pula dik...hihi. sama2 muslimat ni, tak perlulah segan2 :)
    akak jarang juga on9 ym. nanti ada ruang, peluang kita taaruf lagi ya :) Insya Allah~

    ReplyDelete