DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA??

by - November 11, 2010

DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA?

Sekali lagi kita tanya diri sendiri, DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA? Adakah kita rasa amat gembira bila dpt berdamping denganNya atau sebaliknya? Adakah kita telah berusaha agar Allah bersama kita?. Kalau begitu, sejauh manakah kita rasa gembira menerusi solat yg dilaksanakan ketika mendampingi dan bermunajat padaNya? Apakah yg kita dpt rasai ketika sujud di dlm solat dan sejauh mana kita meneruskan zikir terhadapNya bkn hanya terbatas slps solat, ingatlah ketika Allah berfirman: "Aku bersama hambaKu ketika dia mengingatiKu dan kedua-dua bibirnya bergerak kerana Aku".

Adakah kita dpt meluangkan sepertiga malam utk menyepi diri bersama Allah? Tidakkah kita teringat akan janji-janji Allah pada kita yg mampu bangun di tgh-tgh mlm. Allah berfirman, " Adakah terdapat hambaKu yang bangun di tengah malam utk bertaubat, di mana Aku menerima taubatnya, yang memohon keampunanKu, maka Aku ampunkan segala dosanya dan mamohon sesuatu, maka Aku berikan padanya". Tidakkah kita mahu berusaha utk menjadikan hati-hati kita ini penuh dgn pujian kpd Allah, berkorban keranaNya utk meninggikan syiar agamaNya walaupun pelbagai rintangan dan halangan.

Berapa byk ruang dan masa yg ada pada kita utk memerhatikan segala nikmat yg dikurniakan oleh Allah kpd kita, kita terus bersyukur padaNya tanpa sebarang perasaan prejudis. Pernahkah terlintas dlm pemikiran kita bagaimana Allah menganugerahkan nikmat hidayah, kesihatan, harta, ilmu pengetahuan, kepandaian, kemahiran, bakat, anak-anak,ibu bapa yg terlalu menyayangi kita walau saat kita tersungkur, suami atau isteri yg mengasihi kita?

Atau kita sekadar menerima nikmatNya tanpa sebarang balasan utk beramal dan mematuhi segala titah perintah Allah. Sesungguhnya ketahuilah wahai saudar-saudari seagama! Dunia dan bumi yg kita pijak ini menjanjikan pelbagai kehancuran, ia boleh berlaku pada apa yg kita ada atau kita cari termasuk harta benda, anak-anak, pangkat dan jawatan tapi apa yg paling penting, DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA? 

Jika tergerak hati utk melakukan sesuatu kejahatan, tanyalah diri DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA? Allahkah yg patut dicari atau maksiat yg patut ditembusi. Bagaimana keadaan kita ketika hendak bertemu dengan Allah pada hari pembalasan yg mungkin esok, lusa atau hari ini atau mungkin saat ini sedangkan kita melakukan maksiat kepadaNya? DI MANA ALLAH DALAM HATI KITA???
~ SAMA-SAMA MUHASABAH DIRI KE ARAH YG LEBIH BAIK DLM GERAK KERJA MENYEBARKAN SYIAR ISLAM ~ Bersyukurlah kita, Allah pilih kita sebagai galang ganti tali perjuangan Rasullullah.. ALHAMDULLILAH YA ALLAH.. TERIMA KASIH ATAS SEGALA-GALANYA.


Copied from FB, Web etc.
Syukran ~


You May Also Like

0 Comments